بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی

زمانی که دستگاه‌های ارتودنسی بعد از چند ماه از دهان خارج می‌شود ناهنجاری به طورکامل درمان می‌شود، یکی از بهترین لحظات زندگی بیمار است؛ چرا که ناهنجاری دهان و دندانش رفع شده و طرح لبخند بسیار جذاب و دل‌نشین تری پیدا کرده است. البته پس از برداشتن براکت‌ها و بریس های ارتودنسی، یک مشکل اساسی پیش می‌آید و آن هم این است که دندان‌ها تغییر رنگ داده و جای بریس ها بر روی دندان‌ها مانده و لکه و تیره شده است. در ادامه با بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی آشنا می شوید.

دلایل تغییر رنگ دندان‌ها

زرد شدن دندان‌ها بعد از استفاده از براکت و بریس های ارتودنسی یک مشکل رایج و در عین حال طبیعی است. بریس ها به خودی خود باعث تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لک و تیرگی نمی‌شود؛ بلکه عدم رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی است که باعث ایجاد این مشکل می‌شود.

·         عدم رعایت صحیح و اصولی نکات بهداشتی دهان و دندان

·         عدم استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی در مدت درمان ارتودنسی

·         استفاده از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل نوشابه و قهوه  در مدت درمان ارتودنسی

·         کشیدن سیگار و استعمال دخانیات در مدت درمان ارتودنسی

·         انباشته شدن جرم و باکتری در پشت پلاک‌ها و سیم‌های ارتودنسی و عدم نظافت آن‌ها

بلیچینگ دندان پس از ارتودنسی

به سفید کردن دندان و از بین بردن لک‌ها و تیرگی‌های دندان بلیچینگ می گویند و بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی عبارت است از سفید کردن و از بین بردن لک‌هایی که در زمان استفاده از براکت و بریس های ارتودنسی به وجود آمده‌اند.

نکات مهم

·         فورا پس از خارج کردن دستگاه‌های ارتودنسی از دهان خود، از تری و ژل‌های سفید کننده استفاده نکنید. بهتر است ابتدا به مدت یک ماه از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید و در ماه دوم از سفیدکننده‌ها و تری‌ها استفاده کنید.

·         از مواد سفید کننده به مقدار لازم استفاده کنید تا برای لثه و زبان شما حساسیت ایجاد نکند.

·         استفاده از ژل‌ها و مواد سفید کننده دندان برای بیماران قلبی و عروقی، افراد مبتلا به دیابت، زنان باردار و شیر ده، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

·         سفید کردن دندان برای همه افراد و در همه سنین ممکن خواهد بود؛ ولی بهتر از در سنین بالای ۱۸ سال از بلیچینگ استفاده کنید.

 

منبع

عمل سرپایی لاغری

عمل سرپایی لاغری چیست؟ چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم های غذایی می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین ببرند. چاقی به یکی از معضل های اذیت کننده در جامعه تبدیل شده است که افراد خیلی زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از افراد با استفاده از ورزش و رژیم های غذایی می توانند وزن خودشان را به اندازه دقیق و درست برسانند و اضافه وزن خود را از بین ببرند.

انواع عمل سرپایی لاغری

یکی از روش هایی که می توان توسط آن عمل سرپایی لاغری را انجام داد جراحی بای پس معده می باشد که به آن لاپاراسکوپی هم می گویند؛ که دارای دو مرحله است. همچنین یکی از روش های دیگر عمل سرپایی لاغری اسلیو معده نام دارد. این دو روش جزو روش هایی هستند که در بین مردم، دارای طرفداران زیادی می باشند. مطالعات اخیر پزشکان ثابت کرده است که برطرف کردن دیابت، چربی خون و بیماری‌هایی از این قبیل می‌تواند توسط عمل سرپایی لاغری بهبود یابد و بیمار به شرایط عادی برگردد.

روش های مختلف عمل سرپایی لاغری

همانطور که گفته شد جراحی لاغری به روش های مختلفی انجام می شود که ما در اینجا چند روش پر استفاده را عنوان می کنیم:

·         گاستریک بای‌پس

·         اسلیم گاسترکتومی یا اسلیو معده

·         باندینگ یا حلقه معده

·         لیپوماتیک

·         بهترین روش عمل سرپایی لاغری مورد آخر یعنی لیپوماتیک می باشد.

لیپواتیک

لیپوماتیک یکی از روش های عمل سرپایی لاغری می باشد و روشی است که در آن چربی اضافی برداشته می‌شود و به ناحیه مورد نظری که نیاز به چربی دارد اضافه می‌شود.

لیپوماتیک در در نگاه اول ممکن است برای فرد مانند لیپوساکشن به نظر برسد؛ اما فناوری آن متفاوت است. به این دلیل که لیپوماتیک منجر به آسیب بافتی کمتر، یکنواختی چربی در زیر پوست، ظرافت بیشتر و اثر ماندگار تری می شود.

این روش برای نتیجه گرفتن بهتر، با روش های دیگر مانند لیفت بدن، افزایش و کاهش حجم پستان، جراحی پلاستیک شکمی و جراحی‌های پلاستیک می تواند ترکیب شود.

منبع

ارتودنسی چیست؟

مانند بسیاری از زمینه های دیگر مراقبت های بهداشتی، ارتودنسی نیز یک رشته تخصصی است که به چندین سال آموزش و تحصیل نیاز دارد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

ارتودنسی به طور قابل ملاحظه ای از بریس های فلزی سنگین، دست و پا گیر و واضح ساخته شده است. ارتودنسی بر تشخیص، پیشگیری و اصلاح ناهماهنگی دندان ها و فک ها تمرکز دارد. در نتیجه، ارتونسی باعث می شود دندان ها و لثه های شما بهبود یابند، سالم بمانند و همچنین احتمال ابتلا به بیماری های لثه را کاهش می دهند

ارتودنسی چه مشکلاتی را می تواند اصلاح کند؟

از جمله مشکلات بایت  که می توان به وسیله ارتودنسی درمان نمود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

برآمدگی دندان های جلوی بالا

مشخصه این امر این است که دندان های فوقانی خیلی زیاد به جلو کشیده می شوند یا دندان های پایینی به اندازه کافی کشیده نمی شوند.

اور بایت

اور بایت زمانی است که دندان های جلویی فوقانی روی دندان های جلویی پایین کشیده می شوند و گاهی باعث گاز گرفتن دندان های جلویی پایین در سقف دهان می شوند.

کراس بایت

کراس بایت هنگامی ایجاد می شود که دندان های بالایی در داخل دندان های پایین قرار می گیرند که ممکن است باعث رشد نامرتب فک شود.

فاصله

مشکلات فاصله بین دندان ها ممکن است به دلیل یک یا چند دندان از دست رفته ایجاد شود، یا ممکن است فقط یک مسئله زیبایی باشد.

زمان مناسب برای انبساط فک فوقانی

انبساط فک فوقانی بهتر است قبل از 16 سالگی حاصل شود. زیرا انبساط واقعی ارتوپدی در طی مراحل رشد به دست می آید. از آن جا که گسترش قوس فوقانی برای بزرگسالان بسیار دشوارتر است، ممکن است برای دستیابی به همان نتیجه نیاز به کمک جراحی داشته باشند. در این صورت، تمام درمان های جراحی توسط جراح متخصص دهان و دندان انجام می شود.

منبع

بریس ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

بریس ارتودنسی یا (Orthodontic braces) نوعی دستگاه جهت صاف کردن دندان ها در ارتودنسی است. این دستگاه ها در دسته دستگاه های ارتودنسی ثابت قرار دارند.

بخش های مختلف بریس ارتودنسی کدامند؟

بسیاری از افراد کلا به اشتباه به بریس ارتودنسی، سیم ارتودنسی میگویند. البته این اشتباه تنها از جانب کسانی رخ میدهد که تاکنون هیچ درمان ارتودنسی رویشان صورت نگرفته و حتی یک بار هم یک متخصص ارتودنسی را از نزدیک ندیده اند. اما کسانی که تحت درمان بوده اند کاملا با این دستگاه ها آشنا هستند.

اجزای اصلی بریس ارتودنسی

مواد متصل کننده

این مواد در واقع نقش چسب را دارند. ما با کمک این مواد براکت ها را به سطح دندان های شما متصل میکنیم.

براکت ها

اگر به دهان شخصی که بریس دارد نگاه کنید اولین چیزی که می بینید قطعات کوچک مربع یا مستطیلی هستند که به وسط و جلوی دندان ها وصل شده است. به این قطعه براکت دندان گفته میشود. این قطعه با کمک یک سیمان مخصوص به سطح جلویی دندان ها متصل میشود و از جنس های مختلفی ساخته میشود. براکت ها معمولا یا از فلز هستند یا از جنس سرامیک. اگر براکت شما فلزی باشد شما  ارتودنسی ثابت و مرئی دارید و اگر سرامیکی باشد شما ارتودنسی نامرئی و ثابت دارید.

سیم ارتودنسی یا آرچ‌وایر

به سیم ارتودنسی سیم قوس دار هم میگویند و جنس آن از فلز است. این سیم نسبتا بلند و نازک اما مستحکم است و براکت هایی که به دندان های شما متصل میشوند را به هم متصل میکند. متخصص ارتودنسی در واقع با کمک براکت ها و این سیم به دندان های کج, نیرو وارد میکند تا در جهت مد نظر ما حرکت کنند و صاف شوند.

لیگاشور الاستیک

به این الاستیک ها اُ-رینگ یا O-RING نیز گفته میشود. اورینگ ارتودنسی در رنگ های مختلفی ساخته میشوند و هرجا صحبت از ارتودنسی رنگی شد بدانید منظورمان رنگ این الاستیک ها است. حتی زمانی که صحبت از رنگ بریس ارتودنسی شد باز هم منظورمان این کش های رنگی است. بیمار میتواند به دلخواه خود از میان رنگ های زیاد زیباترین رنگ ارتودنسی را تهیه کرده و استفاده کند.

منبع

هزینه بلیچینگ دندان در سال 1401

در این مقاله سعی داریم، در مورد هزینه بلیچینگ یا همان سفید کردن دندان، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

بلیچینگ دندان چیست؟

درمان و برطرف کردن تیرگی ها و لکه هایی که به مرور و بر اثر مصرف بیش از حد مواد و خوراکی های رنگی، عوامل ژنتیکی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد شده است را، بلیچینگ می گویند. ماده اصلی به کار برده شده در بلیچینگ پراکسید هیدروژن است. این ماده با نفوذ به مینای دندان، باعث رفع تیرگی و سفید شدن دندان ها می شود.

انواع بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان به صورت­های مخلفی انجام می­ شود که در این بخش سعی داریم در مورد آن صحبت کنیم.

بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی

در این روش ابتدا با استفاده از مواد مخصوص از لثه ها و دهان محافظت می شود و سپس ماده مخصوص بلیچینگ با غلظت بالا روی دندان ها گذاشته می شود که بعضی از این مواد به صورت شیمیایی و بعضی با نور و گرما فعال می شوند.

بلیچینگ در خانه

در این روش ابتدا دندانپزشک از فک و دندان شما قالبگیری به عمل می آورد و سپس یک جفت تری شفاف به شما داده می شود که به میزان موادی که لازم است روی دندان شما بماند تا شفاف و سفید شود بین دندان و تری فضای لازم تعبیه شده و بعد از آن ماده سفید کننده را به شما تحویل می دهد تا در خانه طبق دستورات لازم مورد استفاده قرار دهید.

مزایای بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان زمانی که درست و به صورت دقیق انجام شود مزیت­های بسیاری برای فرد خواهد داشت که عبارتند از:

·         سفید شدن دندان

·         پاک شدن دندان از وجود باکتری ها

·         از بین رفتن تیرگی دندان

·         از بین رفتن جرم دندان

·         ایجاد طرح لبخند جذاب و دلنشین

·         نوع بلیچینگ

یکی از عواملی که در هزینه بلیچینگ نقش دارد و بر روی آن تاثیر می گذارد نوع بلیچینگ است. معمولا بلیچینگ در مطب دندان پزشکی هزینه بالاتری دارد. در کل سفید کردن دندان با استفاده از طب سنتی یکی از به صرفه ترین و راحت ترین نوع بلیچینگ است؛ چون هزینه آن پایین است و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود که نتایج قابل قبولی نیز داشته است.

منبع