جراحی اسلیو معده چیست؟


جراحی اسلیو معده یکی از روش های درمان چاقی بیش از حد است که در آن، شکل و اندازه ی معده از یک توپ فوتبال به یک موز تغییر می یابد. عمل اسلیو شامل حذف قسمت بالایی معده به نام فوندوس(Fundus) می شود که هورمون گرلین در آنجا تولید و ترشح می گردد. این هورمون، کنترل کننده ی اشتهاست و علامت گرسنگی را به مغز می فرستد. اگرچه %۸۰-۷۵ ظرفیت معده طی جراحی اسلیو حذف شده و فقط یک لوله ی باریک باقی می ماند، اما قسمت اعظم ساختار آناتومیک طبیعی معده و اتصالات آن از جمله آنتروم(Antrum) و پیلور( Pylorus بخشی از معده که آن را به دوازدهه وصل می کند) همراه با تحریک عصب واگ حفظ می شوند و در نتیجه، اختلالی در هضم و جذب غذا ایجاد نمی شود.

جراحی اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی افرادی که شرایط زیر را دارند، می توانند کاندیدای خوبی برای جراجی اسلیو معده باشند.

  • سن بالای ۸ سال
  • شاخص توده ی بدنی (BMI) بالای ۳۰
  • چاقی مفرط به مدت بیش از ۵ سال
  • عدم موفقیت در کاهش وزن علی رغم انجام روش های دیگر به صورت جدی
  • نداشتن بیماری که منجر به چاقی بیش از حد شده باشد
  • آمادگی برای ایجاد تغییر در عادت های غذایی و سبک زندگی
  • تمایل به کنترل شدن توسط متخصصی که شما را درمان می کند
  • عدم اعتیاد به الکل و نوشیدنی های الکلی

میزان کاهش وزن بعد از جراحی اسلیو معده

افرادی که جراحی اسلیو معده را تجربه می کنند، معمولا در طول دو سال ۵۰-۳۰ درصد (یا حتی بیشتر) از وزن خود را از دست می دهند. بیمار بعد از جراحی اسلیو معده دیگر نیازی به ورزش های سنگین ندارد و اشتهایش بی اختیار کاهش یافته و از طریق تغییر عادت غذایی، از شر چاقی مفرط نجات می یابد.

مزایای جراحی اسلیو معده

  • شروع کاهش وزن بلافاصله پس از عمل جراحی
  • کاهش سریع تر وزن نسبت به دیگر روش های جراحی لاغری
  • عدم تغییر در عملکرد معده به دلیل عدم تغییر در آناتومی گوارشی
  • بعد از جراحی اسلیو معده می توان جراحی های بای پس و سوئیچ دوازدهه را برای کاهش بیشتر وزن انجام داد.
  • برخلاف روش بالون گذاری معده، جسم خارجی در بدن قرار نمی گیرد؛ بنابراین، امکان حساسیت به مواد خارجی وجود ندارد.
  • بیماری های مرتبط با چاقی، مثل دیابت و تنگی نفس را از بین می برد.

معایب و عوارض احتمالی جراحی اسلیو معده

اسلیو معده مانند هر جراحی کاهش وزن دیگری، مزایا، معایب و عوارض احتمالی مخصوص به خود را دارد.

  • ممکن است موهای شما به دلیل کاهش وزن سریع نازک شوند که این حالت موقتی است
  • احتمال به وجود آمدن سنگ های صفراوی به دلیل کاهش سریع وزن؛ موارد اینچنینی بسیار نادر هستند
  • از دست دادن قسمتی از معده برای همیشه
  • حالت تهوع و استفراغ در روزهای اول پس از جراحی؛ اگر زیاد و سریع غذا بخورید، احتمال استفراغ بیشتر می شود.
  • شما باید هر روز یک قرص برای کاهش اسید معده بخورید.

اکثر عوارض جراحی اسلیو معده موقتی هستند و اگر بیمار طبق دستور پزشک رفتار کند، خیلی زود برطرف می شوند.

آنچه که باید درمورد این دو روش لاغری باید گفته می شد، گفته شد. حالا تصمیم گیری درمورد بهترین روش لاغری با شماست. اگر از چاقی مفرط و اضافه وزن بیش از حد رنج می برید و به دنبال راه حل می گردید، بهتر است ابتدا درمورد روش های مختلف تحقیق و بررسی انجام داده و با بهترین جراح های لاغری مشاوره کنید.


مینی بای پس معده

جراحی مینی بای پس معده نوعی جراحی لاغری است که ترکیبی از عمل اسلیو معده و بای پس معده به شمار می رود. کاهش وزن با مینی بای پس معده به دو صورت انجام می شود. این جراحی بر خلاف بای پس نرمال، روده کوچک و معده را تنها با یک آناستوموز (نقطه اتصال) به یکدیگر متصل می کند. به همین دلیل جراحی مینی بای پس معده با نام بای پس تک آناستوموزی نیز شناخته می شود.

با بستن میزان قابل توجهی از حجم معده در جراحی مینی بای پس معده، میزان غذایی که معده می تواند در خود نگه دارد را محدود کرده و خالی شدن کیسه معده را به تاخیر می اندازد. این امر موجب می شود تا بیمار برای مدت طولانی تری احساس سیری کند.

جراحی مینی بای پس معده بازگشت پذیر است.

در مینی بای پس، کیسه جدید معده که باریک و بلند است از سایر معده جدا شده و بخیه زده می شود. برخلاف اسلیو معده، بخش باقی مانده از معده، برداشته نمی شود و در بدن خواهد ماند. البته غذا به منطقه تحتانی خط بخیه که بخش کنار گذاشته شده ی معده است، وارد نخواهد شد. معده پس از جراحی باز هم مایع گوارشی و آنزیم های ضروری برای عمل هضم و جذب مواد غذایی را تولید می کند. بخش میانی روده کوچک (۱.۵ متر پس از ابتدای آن) با یک آناستوموز به انتهای کیسه جدید معده متصل می شود. از این رو در صورت شکست جراحی لاغری می توان تغییرات مینی بای پس معده را به حالت اول بازگرداند.

کاهش وزن با مینی بای پس

تفاوت مینی بای پس معده با بای پس معده چیست؟

در جراحی مینی پس تنها یک آناستوموز (نقطه اتصال معده به روده کوچک) وجود دارد، ولی در بای پس عادی دو آناستوموز(نقطه اتصال معده به روده کوچک و نقطه اتصال بخشی از روده کوچک به خودش) وجود خواهد داشت. برای افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند، کاهش وزن با این روش بهتر جواب می دهد زیرا سوء جذب در مینی بای پس بسیار قابل توجه تر از بای پس عادی است . همچنین حجم کیسه معده در جراحی مینی بای پس بیشتر از جراحی بای پس خواهد بود. این امر امکان بروز مشکلات و عوارض جراحی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

میزان کاهش وزن با مینی بای پس معده

بیماران معمولا پس از جراحی مینی بای پس معده به سرعت وزن کم می کنند و اکثرا این کاهش وزن راحفط خواهند کرد.

  • کاهش وزن پس از سه ماه: یک سوم وزن اضافی بدن
  • کاهش وزن پس از یک سال: دو سوم تا سه چهارم وزن اضافی بدن

بیشتر بیماران بین یک تا دو سال پس از جراحی مینی بای پس معده به بالاترین حد خود از کاهش وزن رسیده و وزن بسیاری کم می کنند. البته پس از این مدت دوباره میزان کمی وزن اضافه می شود. اما نتایج بلند مدت جراحی مینی بای پس معده هنوز هم قابل توجه بوده و بیماران به طور متوسط ۷۰ درصد وزن اضافی خود را کم کرده و این کاهش وزن را به مدت ۱۰ سال حفظ می کنند.

به خاطر داشته باشید که این نتایج به طور میانگین محاسبه شده است. بیمارانی که از رژیم غذایی صحیحی پیروی کرده و به طور منظم ورزش و فعالیت های فیزیکی داشته باشند و همچنین دستورالعمل های پزشکشان را رعایت کنند می توانند حتی بیش از میزان گفته شده وزن کم کنند.

مزایای کاهش وزن با مینی بای پس معده

جراحی مینی بای پس معده کاملا بازگشت پذیر است. اگر فرد پس از جراحی مینی بای پس دچار مشکل خاصی شود و یا به درستی به تغییرات ناشی از آن پاسخ ندهد، می توان تغییرات را به حالت اول بازگرداند. جراحی بازگشت مینی بای پس معده می تواند در طول دوره نقاهت جراحی اول و یا در هر زمان پس از جراحی که بیمار مشکل خاصی داشته باشد، انجام گیرد. سایر مزایای جراحی مینی بای پس معده شامل موارد زیر است:

  • از آنجایی که جراحی مینی بای پس معده از پیچیدگی و دشواری کمتری برخوردار است، هزینه آن از هزینه جراحی لااغری به روش بای پس کمتر خواهد بود.
  • دوره نقاهت جراحی مینی بای پس معده معمولا یک روز است. در واقع یک روز طول می کشد تا بیمار به طور کامل از جراحی بهبود پیدا کند.
  • میزان کاهش وزن بیمار پس از جراحی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد متغیر است.
  • جراحی مینی بای پس معده کمتر از یک ساعت طول می کشد و به روش لاپاراسکوپی انجام می گیرد. جای بخیه حاصل از جراحی لاغری به این روش، بسیار کوچکتر از جراحی باز بوده و طی مدت کوتاهی محو می شوند.
  • با این جراحی احساس گرسنگی به طرز قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. بیمار به سرعت پس از جراحی متوجه این کاهش اشتها خواهد شد.

کاهش وزن با مینی بای پس

معایب مینی بای پس معده

از مهمترین معایب این روش می توان به ورود صفرا به درون معده و احتمالا به درون مری اشاره کرد. این ریفلاکس مزمن صفرا می تواند با افزایش احتمال اختلال در عادات ماهیانه مرتبط باشد که ممکن است بیش از ۳۰ سال ادامه پیدا کند. به همین دلیل جراحی مینی بای پس معده هنوز به طور رسمی توسط ایالات متحده آمریکا تایید نشده است.

علاوه بر این سوء جذب روده می تواند منجر به کمبود آهن، کم خونی و اسهال نیز شود

جراحی چاقی

جراحی چاقی یا همان جراحی لاغری، با تغییر سیستم گوارشی انسان به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. در واقع جراحی چاقی می تواند این تغییر را با محدود کردن کالری دریافتی یا کاهش جذب مواد غذایی یا هر دو انجام دهد. در صورتی که فرد با رژیم لاغری و ورزش نتواند وزن کم کند و یا به علت وزنش به بیماری های جدی مرتبط با چاقی مبتلا شده باشد، جراحی چاقی گزینه ایده آلی برای کاهش وزن چشمگیر و بدون بازگشت وی محسوب می شود.

جراحی چاقی به چه منظور انجام می شود؟

کیفیت زندگی، سلامت جسمی و روحی پس از جراحی لاغری به طرز شگفت آوری بهبود پیدا می کند. بیمار نه تنها اعتماد به نفس خود را دوباره به دست می آورد، بلکه بسیاری از بیماری های خطرناک مانند:

  • ریفلاکس معده
  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • آپنه خواب شدید
  • دیابت نوع دو
  • سکته مغزی

مصون خواهد ماند. جراحی چاقی اغلب زمانی انجام می گیرد که بیمار روش های طبیعی کاهش وزن مانند رژیم لاغری و ورزش را امتحان کرده، ولی جوابی نگرفته باشد.

انواع جراحی چاقی

امروزه جدیدترین متد جراحی لاغری، همان  روش لاپاراسکوپی است که برخلاف جراحی های باز، دوره نقاهت آن کوتاه تر و جای بخیه حاصل از جراحی لاغری در آن بسیار جزئی تر است. به طور معمول، جراحان از چندین روش برای جراحی لاغری استفاده می کنند که شایع ترین آنها عبارت است از اسلیو معده، بای پس معده، حلقه قابل تنظیم معده و بای پس با سوییچ اثنی عشری. هر یک از این جراحی ها مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

عمل اسلیو

اسلیو معده

اسلیو معده پرطرفدارترین و بهترین عمل جراحی لاغری به حساب می آید. طی این جراحی قسمت اعظمی از معده شخص برداشته می شود و از این رو فرد غذای کمتری خورده و زودتر احساس سیری می کند. از آنجایی که معده جدید، بسیار کمتر از قبل هورمون گرسنگی را تولید می کند، فرد کمتر از گذشته گرسنه شده و به سرعت وزن کم خواهد کرد. این جراحی می تواند به مرور زمان موجب بهبود بیماری های مرتبط با چاقی نیز می شود.

بای پس معده

بای پس معده یکی از استاندارد ترین جراحی های لاغری دنیا است. اولین قدم از مراحل بای پس معده قسمت کردن معده است، یکی قسمت کوچک فوقانی معده و دیگری که شامل بقیه معده می باشد. سپس بخشی از روده کوچک به قسمت فوقانی معده متصل می شود تا مواد غذایی مستقیما وارد این بخش شود.

در صورتی که دستورالعمل های پزشک را به دقت رعایت نکنید، دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی و همچنین سندروم دامپینگ خواهید شد.

بیمار پس از بای پس معده به چندین دلیل وزن کم می کند. یکی اینکه به دلیل کاهش حجم معده غذای کمتری می خورد. دوما به علت دستکاری روده، مواد غذایی کمتری جذب بدن می شود.

بای پس با سوییچ اثنی عشری

جراحی بای پس با سوییچ اثنی عشری چندین مرحله دارد. در ابتدا قسمت اعظمی از معده برداشته می شود (اسلیو معده). سپس روده دستکاری می شود تا غذا از بخش عمده ای از آن عبور نکند. در مرحله آخر کیسه صفرا برداشته می شود. بیمار پس از این جراحی زودتر احساس سیری می کند و هورمون گرسنگی کمتری از معده وی ترشح می شود. در نتیجه مانند گذشته احساس گرسنگی نخواهد کرد. همچنین بدن وی مواد معدنی و کالری کمتری جذب می کند.

حلقه گذاری معده

طی حلقه گذاری معده، حلقه ای به دور قسمت بالایی معده بسته می شود و کیسه معده کوچکی در قسمت فوقانی حلقه تشکیل می شود. در نتیجه در هنگام غذا خوردن این کیسه سریع تر پر می شود و از این رو بیمار دست از غذاخوردن می کشد. بیمار می تواند پس از این جراحی به کاهش وزن دلخواه خود برسد.

حقایقی درباره جراحی چاقی

اگر از متقاضیان یا کاندیدای جراحی چاقی هستید، بهتر است حقایق زیر را درباره آن بدانید تا بتوانید با دید بازتری تصمیم بگیرید.

  • چاقی تنها یک مشکل ظاهری نیست بلکه بیماری متابولیکی است. متابولیسم بدن افراد چاق کاهش پیدا می کند به همین دلیل این افراد حتی با خوردن میزان متوسطی از کالری، باز هم وزن کم نخواهند کرد.
  • جراحی چاقی می تواند تغییرات متابولیکی را خنثی کند. پس از جراحی چاقی، فرد با خوردن وعده غذایی کوچکی احساس سیری می کند.
  • خطر جراحی لاغری به اندازه خطر جراحی کیسه صفرا می باشد. عوارض جراحی چاقی بسیار کمتر از عوارض چاق ماندن است.
  • عمل چاقی تجربه ای احساسی است. از این رو بیماران باید علاوه بر حمایت های پزشکی، حمایت روانی نیز دریافت کنند.
  • سلامت فرد قبل از کاهش وزن وی، بهبود پیدا می کند. جراحی چاقی معمولا موجب بهبود فشار خون بالا، آپنه خواب، درد مفاصل و دیابت نوع دو می شود.
  • عمل لاغری می تواند دیابت نوع دو که تازه تشخیص داده شده است را به طور کامل درمان کند. اگر به تازگی به دیابت نوع دو مبتلا شده و وقت جراحی چاقی نیز گرفته اید، نیازی به شروع مصرف انسولین ندارید.
  • در اغلب موارد، بیمه هزینه های جراحی چاقی را پوشش می دهد. بسیاری از مردم، اطلاعی از قوانین بیمه درباره مراقبت های پزشکی ندارند، از این رو به اشتباه فکر می کنند که جراحی لاغری از نوع عمل زیبایی بوده و شرکت های بیمه هزینه عمل لاغری را نمی پذیرند.
  • جای بخیه به احتمال زیاد باقی نخواهند ماند. امروزه جراحی های چاقی به روش کم تهاجمی لاپاراسکوپی انجام می شود که شامل ایجاد ۳ تا ۵ برش کوچک روی شکم خواهد بود. از این رو مدتی پس از جراحی، جای بخیه ها محو شده و از بین خواهد رفت.
  • دوره نقاهت جراحی لاغری بسیار کوتاه خواهد بود و شما می توانید پس از دو هفته استراحت، کار پشت میز نشینی و پس از ۴ هفته هر کار دیگری که به آن مشغولید را از سر بگیرید.
  • با گذشت یک تا دو ماه به رویه جدید خوردن عادت می کنید. آرام و کم خوردن پس از مدتی برایتان لذت بخش خواهد شد.
  • پس از جراحی چاقی بیمار تمایل دارد تا مصرف مایعات را به حداقل برساند و این فضای معده را برای خوردن جامدات بیشتر باز نگه می دارد.
  • جراحی چاقی یک مسیر است نه یک مقصد. اکثر بیماران نصف وزن اضافی خود را طی ۶ ماه آمادگی پیش از عمل و باقی وزن اضافه خود را پس از ۶ تا ۱۲ ماه پس از جراحی چاقی کم می کنند.
  • درصد موفقیت عمل چاقی تا ۵ سال پس از عمل، ۸۵ درصد خواهد بود. جراحی چاقی تاکنون به میلیون ها نفر کمک کرده تا وزن خود را کم کنند. اما از آنجایی که این روش از دهه ۷۰ میلادی انجام می شده است، ممکن است در این بین به افرادی برخورد کنید که دچار شکست جراحی لاغری شده اند.

آیا مزایای جراحی لاغری بیش از معایب آن است؟

جراحی چاقی می تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است بیمار حلقه گذاری معده، پس از پرخوری دچار آماس مری شود. در واقع بیماران باید باقی عمر خود را از نوعی رژیم غذایی مقرر پیروی کرده و مدام تحت نظر پزشک باشند.

بای پس معده نیز عوارض خاص خود را دارد. پس از بای پس معده فرد تا آخر عمر دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می شود که مجبور به مصرف این مکمل ها خواهد بود.

با وجود همه این گفته ها، باز هم عوارض جراحی لاغری به اندازه عوارض چاق ماندن نیست. امروزه خطر جراحی چاقی بیشتر از جراحی کیسه صفرا نمی باشد. چاقی خطر بسیاری از بیماری ها همچون آرتروز، فشار خون بالا، سکته قلبی و مغزی را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، آمار مرگ و میر زودرس در افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، با کاهش چشمگیری همراه است.

با این همه باید دید که آیا شما کاندید خوبی برای جراحی چاقی هستید یا خیر. برای پاسخ به این سوال باید از جراح لاغری خود وقت مشاوره دریافت کنید. جراح لاغری پس از معاینه بیمار می تواند نتیجه بگیرد که کدام نوع جراحی چاقی برای وی مناسب است. آسان ترین راه برای دریافت وقت جراحی چاقی گرفتن نوبت آنلاین است.

 برچسب ها